آخرین اخبار

آقاتهرانی: لایحه عفاف و حجاب غلط املایی نداشت /باید منظور از بدحجابی و بی‌حجابی مشخص شود

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: لایحه عفاف و حجاب ایرادات املایی نداشت، البته شاید منظور واژه های بیگانه است، که باید معادل فارسی آن استفاده شود و باید از کلمات و واژه‌های غربی و بیگانه در قانون‌نویسی پرهیز شود.

اشتراک گذاری
04 دی 1402
کد مطلب : 10620

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لایحه عفاف و حجاب همچنان بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و در آخرین مورد امروز سخنگوی شورای نگهبان از رد شدن مجدد مصوبه مجلس خبر داد و گفت؛«هنوز برخی ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه پابرجا است و به همین خاطر بار دیگر لایحه را برای اصلاح مواردباقی مانده به مجلس ارجاع دادیم.»

خبرگزاری خبرآنلاین پیش از آخرین موضع گیری شورای نگهبان درباره این لایحه، در گفتگویی با خبرآنلاین نکاتی پیرامون این لایحه و رد شدن آن از سوی شورای نگهبان مطرح کرده بود.

از «ابهام در عبارات» تا «مغایرت برخی مفاد با قوانین شرعی»، این طیف ایراداتی است که بنابر گفته مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب وارد کرده است.

لایحه‌ای که تاکنون چندبار با دست رد شورای نگهبان روبرو شده و طبق گفته‌های مرتضی آقاتهرانی با وجود اینکه ایرادات گرفته شده به لایحه تحت نظر اعضای حقوقدان شورای نگهبان برطرف شد اما مجدداً شورای نگهبان آن را رد کرد.

مناظره داغ در «کافه خبر» / نوروزی: طرح صیانت ذبح شد، مردم را ترساندند، قالیباف هم فشار آورد/ نوری قزلجه: خیر، این طرح خیلی ترسناک بود

افشاگری تکان‌دهنده نماینده اصولگرا از دستکاری مصوبه کمیسیون عفاف و حجاب / نوروزی: پای این حرفم می‌ایستم / نوری قزلجه: چه کسی چنین جرأتی دارد؟!

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید: (این

******

* آقای آقاتهرانی! شورای نگهبان ایراداتی را به لایحه حجاب و عفاف وارد کردند، چقدر این ایرادات ماهیت لایحه را متفاوت خواهد کرد و از نظر مجلس این ایرادات وارد و به جا است یا خیر؟

لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان یک بار رفت و برگشت داشته و اصلاحاتی بر روی آن داشته‌اند، که به کمیسیون قضایی ارجاع داده‌اند. البته لایحه عفاف و حجاب دو وجهه فرهنگی و قضایی داشت، که امور فرهنگی بیشتر ایجابی، دستورالعمل و قانون برای دستگاه‌های دولتی است. موارد مذکور در ۴۰ ماده اول لایحه عفاف و حجاب لحاظ شده، در این میان تنها چند مورد وجود داشت که اصلاح شده و فکر نکنم دیگر بر آنها ایرادی باشد.

اما ایراداتی که در بخش آخرین لایحه عفاف و حجاب بود، بیشتر مربوط به جرم انگاری است که کمیسیون قضائی مسئول بررسی و اصلاح آن است و مسولیت فراجا و قوه قضاییه را جداگانه مشخص کرده است.

در لایحه عفاف و حجاب باید منظور از بدحجابی و بی‌حجابی مشخص شود

در مجموع ایرادات به لایحه عفاف و حجاب به این ترتیب است گاه در مواردی ابهاماتی است، که البته رفع ابهام شده است. اگر در قانون موضوع و یا حکمی ابهامی داشته باشد، قطعاً شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد که صریح و شفاف بیان شود، برای مثال اگر از بدحجابی یا بی‌حجابی سخنی داشتیم باید حد و حدودش را به درستی بیان کنیم، که منظور چیست و غیره.

برخی دیگر از ایرادات مربوط به واژه‌های بیگانه است، که باید به جای واژه بیگانه از واژه خودی استفاده کرد. همچنین تعدادی از ایرادات ناشی از بی توجهی به قوانین بالادستی مانند قوانین شرع مقدس، قانون اساسی، دیدگاه های امامین انقلاب، و غیره است. علاوه بر این گاه برخی مصوبات هفتاد و پنجی می‌شود، یعنی بار مالی به دولت تحمیل می‌کند، که این حق مجلس نیست و پذیرش دولت را می طلبد. از این‌رو شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.

قبل از ارسال لایحه عفاف و حجاب از اعضای کمیسیون حقوقی امضاء گرفته شد

اما در مجموع در مورد لایحه عفاف و حجاب همه مواردی که شورای نگهبان درباره آنها نظر داده، اصلاح شده است. البته در این رفت و آمدها توفیقی داشتیم که به صورت غیررسمی با حقوقدانان شورای نگهبان در کمیسیون قضایی مجلس جلساتی داشته باشیم، تا که قانون دقیق‌تر و حساب شده‌تر به سامان رسد. همه این موارد تا چهارشنبه صبح، یعنی حدود بیش از یک ماه و نیم پیش، تمام شد و از اعضای کمیسیون قضایی امضاء گرفته شد و ۲۰ روز بعد از آن، مجلس لایحه عفاف و حجاب را به شورای نگهبان فرستاد و مشخص شد که شورای نگهبان لایحه مذکور را تا ۴ دی ماه به مجلس ارسال می‌کند. به قاعده لوایح و طرح‌ها پس از ارسال به شورای محترم نگهبان چندباری بین مجلس و شورا رفت و آمدی خواهد داشت، تا در نهایت قطعی شود.

*گفته می شود، در متن منتشر شده از ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب، برخی ایرادات املایی بوده، این اظهارات تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

خیر، لایحه عفاف و حجاب ایرادات املایی نداشت، البته شاید منظور واژه های بیگانه است، که باید معادل فارسی آن استفاده شود و باید از کلمات و واژه‌های غربی و بیگانه در قانون‌نویسی پرهیز شود، اگر بی‌دقتی شود، شورای نگهبان آن را اشکال می گیرد.

۲۷۲۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =